خطبه و روایت منسوب به حضرت رضا(ع) درباره چگونگی معرفت به امام ، سرشار از مضامین عالی در این حوزه معرفتی است.
فواید و مزایای امامت در اسلام
امامت مقام و جایگاه انبیاء، و ارث اوصیا و اولیا الهی است. امامت خلافت از خداست و جانشینی پیامبر است، و مقام و موقعیت امیرالمومنین و خلافت حسن و حسین است. امام زمان دین و نظام مسلمین و صلاح دنیا و عزت مومنان است. امام ریشه اسلام در حال رشد، و شاخه برازنده آن است. به وسیله امام نماز و زکات و روزه و حج جهاد تمام و درست میشود، و خراج و صدقات، فراوان می گردند، و حدود و احکام اجراء می شوند، و مرزها و نواحی محفوظ می مانند.
امام است که حلال خدا را حلال، و حرام او را حرام می داند ، و حدود را اقامه و برپا می دراد و از دین خدا دفاع می کند، و به راه خدا با حکمت و پند خوب و حجت و برهان رسا دعوت می نماید.
ادامه مطلب...
شاید این سؤال ذهنت را به خود مشغول کرده باشد که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف چگونه حکومتی واحد و جهانی تشکیل می دهد؟ آیا استقرار این حکومت همچون جنگ های کنونی با کشت و کشتار فراوان و بی شمار همراه است؟ ...
با رجوع به احادیث بسیاری که از چگونگی جنگ های امام سخن به میان می آورند، بیانگر آن است که امام نه با قدرت خارق العاده و نه با کشتار و خونریزی، بلکه با شیوه های معمولی و طبیعی حکومتی واحد و جهانی تشکیل می دهد. راهها و شیوههای گوناگونی، وجود دارند که پیروزی حضرت مهدی(عج) را بر دنیایی که مردمش به آخرین و پیشرفته ترین اسلحه روز مسلح هستند، به طریق عادی و معمولی، ممکن و بلکه قطعی توجیه می کند.
تغییراتی که در اوضاع اعتقادی، فکری، فرهنگی و اجتماعی جامعه بشری، در امتداد تاریخ به وجود آمده است و همچنان ادامه خواهد داشت و نیز نحوه رهبری، راهکارهای مناسب، تدابیر حکیمانه، شیوه های مبارزاتی حضرت مهدی (عج) و ایمان و صلابت لشکریان آن حضرت از جمله دلایلی است که عادی بودن این طرق را امکان پذیر می کند.
عوامل مختلفی زمینه ساز حکومت جهانی امام مهدی(عج) می باشند که به اختصار به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.
حرکت طبیعی بشر به سوی توحید و یکتاپرستی
خداوند در قرآن می فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَی لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَن کَفَرَ بَعْدَ ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»؛ «خداوند، به کسانی که ایمان آورده و عمل شایسته انجام دادهاند، وعده داده است که آنها را در زمین، جانشین قرار دهد، همانگونه که مردمان پیشین را جانشین قرار داد، و دینی را که برای آنها پسندیده است، به قدرت برساند، و خوف و وحشت آنها را به امنیت بدل کند، تا آن که همه مردم، او را پرستش نمایند و چیزی را شریک او قرار ندهند.» 1
خداوند در این آیه شریفه صالحان را وارث ستمکاران قرار می دهد؛ همان طور که فرعونیان را نابود کرد و بنی اسرائیل باغ و کنوز و جایگاه های پر نعمت آنها را به ارث بردند. دینش را به قدرت می رساند و همه مردم فقط از دین او پیروی می کنند. اطمینان می دهد که نگرانی ها و اضطراب های ناشی از حاکمیت جور، به امنیت تبدیل می شود. همچنین بیان می دارد که همه مردم، فقط او را می پرستند و چیز دیگری را شریک وی قرار نمی دهند.
در قرآن آیاتی چند در سورههای انبیا آیه 105، نور آیه 55، قصص آیه4 صف آیه8و9 ، سوره حج آیه 60،حدید آیه 26 ، و سوره مریم آیه 77 آمده است که اجمالا روزی را وعده میدهند که حق پرستان و حزب خدا پرست و طرفداران دین و مردم شایسته جهان قدرت و حکومت زمین راقبضه می نمایند و دین اسلام بر تمام ادیان غالب میگردد.(ابطحی?سیدحسن1376?)
نخستین کسانی که از اندیشه مهدی (ع) حمایت نموده اند شیعیان بوده اند و از جمله اعتقادات آنان ? ایمان به امام غایب و منتظر است که زمین را از داد آکنده می سازد بعد از آنکه از ستم لبریز شده باشد .این اندیشه از راه همنشینی و همدلی و اختلاط به اهل تسنن نیزسرایت کرده و در اعتقاداتشان راه یافته ولی جزء اصول اعتقادیشان نمی باشد.(خسرو شاهی?هادی? 1372)
احادیث و روایات زیادی در خصوص قیام قائم آمده است از آن جمله:
در کتاب کافی از ابو بصیر از امام ششم نقل کرده که فرموده:«اذا ما یو عدون»قیام قائم ماست و آن ساعتی است ک پیروان باطل خواهند دید ?و عذاب خدا را به دست توانای قائم آل محمد خواهند چشید و این است معنای «من هو شر مکانا»یعنی آنها خواهند دید که در پیشگاه امام زمان چه جایگاه بدی دارند.(دوانی?علی1361?)
امام صادق (ع) فرموده اند:
هما نا حضرت قائم در شب 23 (رمضان) به نام او ندا می شود ?و در روز عاشورا ?روز شهادت امام حسین (ع) قیام میکند.(المفید?محمد بن محمد بن النعمان)
ونیزفرموده اند که :«یذل له کل صعب» همه مشکلات و دشواریها ?در برابر امام قائم (عج)تسلیم و رام میگردند.(اشتهاردی?محمد 1375 )
امام سجاد (ع) می فرماید:
هنگامی که قائم قیام کند ? خداوند هر گونه آفت و وحشت را از شیعیان ما برطرف می سازد و قلوب آنها را همچون پاره های آهن محکم می نماید?و نیروی یک نفر از آنها را برابر نیروی چهل نفر می کند و آنها حا کمان و سروران سراسر زمین خواهند شد.(مجلسی ?علامه)
برگشت به سوی اسلام ?برای جهان صلح جهانی به ارمغان می آورد و برای او امکاناتی فراهم می آورد که به راحتی نفس بکشد و از یک خطر مو حش و بدبختی بزرگی که دهان خود را باز کرده تا در جنگ جهانی جدیدی تر و خشک را با هم بسوزاند نگهبانی کند.(سیدقطب 1358)
مسیحیان به شخصی به نام« روح راستی یا پسر انسان» معتقدند که برای اصلاح جامعه بشری و تشکیل حکومت جهانی می آید .قبل از آمدن ، در دنیا پر از ظلم و جور می شود و سراسر جهان را ظالمین و ستمگران احاطه می کنند او مردم را به جمیع راستیها هدایت می کند و ظلم و ستم را از روی زمین محو می کند ، در زمان او ثروت زمین را استخراج می کند و حکیمان پر ارزش می گردند ودنیا همه خدا شناس می شوند او به پیامبری عیسی شهادت میدهد حضرت عیسی با او خواهد آمد و مردم مسیحی قبل از دیگران به حقانیت او شهادت میدهند ، و بسیاری از مردمی که از دنیا رفته انددر آن موقع بیدار می شوند و به دنیا بر میگردند.
نوشته زیر مجموعه ای از نشانه های بسیار در نزدیک بودن ظهور حضرت حجه ابن الحسن العسگری را مورد بررسی قرار داده است انشاالله که دیدگان همه منتظران به نواده پاک رسول (ص) روشن گردد این مطالب برگزیده ای از سایتهای مختلف و منابع مهدویت است.
ـ بشارت آیه الله العظمی بهجت : اشاره مستقیم و بشارت صریح آیه الله العظمی بهجت در جمعی در مورد نزدیکی ظهور امام زمان (عج) که فرمودند : “ تا کنون به جوانان بشارت می دادید که منتظر باشید ظهور مولایتان را خواهید دید اینک ( ظهور آنقدر نزدیک شده است که ) به سالخوردگان و پیران هم بشارت دهید که ظهور را خواهید دید . ” بسیاری از منتظران و شیفتگان ولی عصر (عج) را سرشار از شور و شوق ظهور نموده است و برای آنها دلیلی محکم و برهانی قاطع در یقین به نزدیکی ظهور ایجاد کرده است .
ـ امیر عبدالله در عربستان : یکی دیگر از نشانه های ظهور قتل فرمانروای عربستان بنام عبدالله می باشد که در ماه ذی الحجه روی خواهد داد . امام صادق در این زمینه می فرماید : هرکس برای من مرگ عبدالله را تضمین کند من ظهور قائم را برای او تضمین می کنم … همچنین از آن حضرت روایت شده است که : زمانیکه مردم در سرزمین عربستان در حال وقوف می باشند سواری با شتر سبک سیر به آنجا وارد می شود و مرگ خلیفه را خبر می دهد و با مرگ او فرج آل محمد و گشایش کار تمام مردم فرا می رسد . بحار 52 ص 210 و 240 و در شرایط کنونی بر آگاهان از شرایط سیاسی – اجتماعی پوشیده نیست که هر چند فرمانروای ظاهری عربستان ملک فهد است اما کسالت و بیماری و عدم توانایی او ولیعهدش یعنی امیر عبدالله را در عمل همه کاره عربستان قرار داده است و اکنون چندین سال است که از ملک فهد در عرصه سیاسی خبر چندانی نیست اما امیر عبدالله بعنوان فردی مطرح در جهان عرب و اسلام است .
سفیانی در آستانه کودتا : امام محمد باقر (ع) : سفیانی و حضرت قائم در یک سال قیام می کنند . ( بحارالانوار ج 52 ص 240) یکی از علامات حتمیه ظهور قیام فردی به نام سفیانی که همزمان با سید خراسانی در ماه رجب در سوریه کودتا نموده و چند کشور همسایه را فتح و سپس به سمت عراق پیشروی می نماید و لشگری برای دستگیری امام زمان (عج) به سوی مکه روانه می سازد که این لشگر در بین مکه و مدینه به زمین فرو می روند و نابود می شوند و … تعدادی از بزرگان در سوریه سفیانی را دیده و ( با همان ) اوصافی که در روایات ذکر شده است او را شناخته اند که با برخی مانند عالم فاضل و متعبد استاد بهلول مصاحبه شده و شرح دیدار به صورت مکتوب و نوار ویدئویی مستند و مکتوب موجود است ( کتاب آیا ظهور نزدیک است؟ و نوار ویدئویی در واحد فرهنگی گل یاس) و برخی دیدارها مانند دیدار امام موسی صدر و شهید چمران نقلی و غیر مستند می باشد . در دیدار استاد بهلول که حدودا 10 سال پیش انجام گرفته است سفیانی با همان ظاهر کریه که در روایات ذکر شده و جزء فرماندهان ارتش سوریه و فردی جاه طلب و میانسال ذکر گردیده است … با شدت گرفتن فتنه ها و درگیری ها در منطقه خاور میانه و عراق و لبنان و فلسطین و تحت فشار بودن یهودیان غاصب هر لحظه برای کودتای سفیانی که به نفع صهیونیستها و علیه کشورهای مسلمان صورت می گیرد شرایط فراهم تر می گردد
در ادیاندر کتاب «دادتگ» که از کتب مقدّسة برهمائیان است، بشارت ظهور منجی چنین آمده است: بعد از آنکه مسلمانی به هم رسد، در آخرالزّمان و اسلام در میان مسلمانان از ظلم ظالمان و فسق عالمان و تعدّی حاکمان و ریای زاهدان و بیدیانتی امینان و حسد حاسدان برطرف شود و به جز نام از آن چیزی نماند و دنیا مملوّ از ظلم و ستم شود و پادشاهان، ظالم و بیرحم شوند و رعیّت بیانصاف گردند و در تخریب یکدیگر کوشند و عالم را کفر و ضلالت و فساد بگیرد، دست حق به درآید و جانشین آخر ممتاطا (محمّد) ظهور کند و مشرق و مغرب عالم را بگیرد و بگردد همه جا (همة جهان را) و بسیار کسان را بکشد و خلایق را هدایت کند ... و غیر از حقّ و راستی از کسی قبول نکند.1
در کتاب «باسک» که از کتب مقدّسة هندوهاست چنین آمده است: دور دنیا تمام شود به پادشاه عادلی در آخرالزّمان که پیشوای ملائکه و پریان و آدمیان باشد و حقّ و راستی با او باشد و آنچه در دریا و زمینها و کوهها پنهان باشد، همه را به دست آورد و از آسمانها و زمین و آنچه باشد، خبر دهد و از او بزرگتر کسی به دنیا نیاید.2
در کتاب جوکیان هندو دربارة بشارت ظهور منجی و رجعت گروهی از اموات در دوران حکومت عدالتگستر آن حضرت چنین آمده است: آخر دنیا به کسی برگردد که خدا را دوست میدارد و از بندگان خاصّ او باشد و نام او خجسته و فرخنده باشد. خلق را که در دینها اختراع کرده و حقّ خدا و پیامبر را پایمال کردهاند، همه را زنده گرداند و بسوزاند و عالم را نو گرداند و هر بدی را سزا دهد و یک کرور دولت او باشد
«فوتوریسم» یعنى اعتقاد به دوره آخر الزمان و انتظار ظهور منجى غیبى و مصلح بزرگ جهانى)
امید و آرزوى پیروزى نهایى حق بر باطل، صلح بر جنگ، عدالتبر ظلم، برقرارى ارزشهاى انسانى و تشکیل مدینه فاضله یا «آرمانشهر» و به عبارت دیگر «فوتوریسم» در همه ادیان زمینى و آسمانى با اختلاف اندکى وجود دارد و یکى از مشترکات تمامى ادیان و مذاهب است. در همه ادیان به آینده درخشان و آمدن مصلحى جهانى در آخرالزمان نوید داده شده است. «فوتوریسم» یعنى اعتقاد به دوره آخر الزمان و انتظار ظهور منجى غیبى و مصلح بزرگ جهانى از مسایلى است که در بحثهاى تئولوژیک تمام مذاهب و ادیان درباره آن بحث و گفتگو شده است. همه ادیان در آن مشترکند اما در مصداق آن اختلاف وجود دارد. سمت و سوى جهان بشریت علىالعموم رو به پیروزى عدالت و نجات قطعى انسانها و نابودى حتمى ظلم و ظالم مىرود و همین «انتظار» است که عامل نیرو بخش و ایمان بخش به ستمدیدگان است و باعث امیدوارى آنها به پیروزى مىشود. این ایمان قطعى نه تنها آنها را بىمسؤولیت و منفى بار نمىآورد بلکه به آنان نیرو و قدرت و اطمینان به پیروزى مىدهد.
.
امام زمان(عج) چقدر غریب است!
«ناشناخته بودن» یکی از معانی رایج غربت است. اگر معرفتی که شایسته و بایستهی شخصی است، وجود نداشته باشد، او را میتوان «غریب» دانست. به عنوان مثال، اگر مردم با پزشک ماهری زندگی کنند، ولی او را نشناخته و به کمالات و تخصص و ایمان و دلسوزی او آگاه نباشند و با او مثل یک فرد بیسواد برخورد کنند، اصطلاحاً به آن پزشک،«غریب» گفته میشود. از طرفی ممکن است مردم به تخصص و تعهد او آگاه شوند، ولی قدر او را نشناسند، و قلباً به او اعتقاد نداشته باشند، و در مقابل به پزشکان دیگری که این تعهد و تخصص را ندارند اعتماد کنند. در این صورت باز هم این پزشک «غریب» مانده است.
حال فرض کنید که این پزشک، در علم فقه هم متخصص باشد، در این صورت انتظار میرود که وقتی صحبت از فقه میشود او را در زمرهی فقها بر شمرده و به عنوان یک فقیه برای او حساب باز کنند. در غیر این صورت، حق او ادا نشده است.
به این ترتیب، هر چه کمالات فرد بیشتر و فراگیرتر باشد، ضرورت شناخت او ملموستر میشود. و هر کدام از ویژگیهای برجستهاش که – به طور اختیاری یا غیر اختیاری - مورد عدم توجه واقع شود، از آن جهت ناشناخته و غریب خواهد ماند.
به همین ترتیب، اگر یک واسطهی خیر شناخته نشود و مردم ندانند که نعمتها و برکات از جانب چه کسی به آنها رسیده است، به سبب این نادانی، شکر نعمت او را چنانچه شایسته است ادا نمیکنند، و لذا او "غریب" میماند. از طرف دیگر، اگر ولیّ نعمت شناخته شود، ولی به خاطر بیتوجهی و به عمد، از او قدرشناسی لازم نشود، کفران نعمت صورت گرفته، و این کفران نعمت به نوعی دیگر، به غربت او میانجامد. برای روشن شدن مطلب، به ذکر مثالی میپردازیم.
منبع:http://www.tebyan.ne
گفتگویى با حجةالاسلام والمسلمین شیخ على کورانى، نویسنده لبنانى الاصل کتاب «عصرظهور»
راى گفتگو درباره مهدویت در عصر حاضر، (فرهنگ انتظار و نقش انقلاب اسلامى در زمینهسازى ظهور موعود(ع) به حضور حجةالاسلام والمسلمین شیخ على کورانى ، نویسنده لبنانىالاصل «عصر ظهور» و از علماء گرانمایه تشیع رسیدیم. حاصل این مصاحبه صمیمانه را تقدیم خوانندگان موعود مى نماییم.
موعود: با توجه به شناختى که حضرت عالى از کشورهاى اسلامى عرب زبان دارید، جایگاه تفکر مهدویت و انتظار موعود آخرالزمان را در این کشورها، اعم از کشورهاى شیعى مذهب یا اهل سنت چگونه مى بینید و به نظر شما آنها تا چه حد از این موضوع شناخت دارند؟
- روشن است که تمام مسلمین در سرتاسر کشورهاى عربى و اسلامى، اعتقاد به احادیث پیغمبر(ص) درباره امام مهدى(ع) دارند و این اجماع است و همه متفقالقولند که یک نفر از فرزندان پیغمبر(ص) مى آید و جهان را اصلاح مىکند و او موعود است. ولى تفاوتشان این است که در بعضى از کشورها، اعتقادشان راسخ و ثابت و قوى است و باصطلاح گرم و داغ است مىروند دنبال اخبار امام مهدى(ع) . مىپرسند که کى محقق مىشود؟ و در نظرشان این مساله عملى است. آنها به تولد امام مهدى(ع) اعتقاد دارند و در افریقا و غیره معتقدند قطب زمین امام مهدى(ع) است اما در بعضى کشورها نه این اعتقاد ضعیف است.
موعود: ظاهرا این مساله در شمال افریقا رواج بیشترى دارد؟
- بله ، در بعضى از کشورها سابقه تاریخى دارد. مثلا در شمال آفریقا « مرابطون» ادعاى مهدویت کردند. در سودان مهدى سودانى صدسال قبل یا کمتر ادعاى مهدویت کرد و با انگلیسى ها جنگید. حتى در نیجریه «عثمان بن فوده» در حدود کمتر از دویستسال پیش حکومتى تاسیس کرد و حکومتش صد سال طول کشید. او تاکید داشت که مردمش توجه داشته باشند به امام مهدى(ع) و هکذا در جاهاى مختلف.
موعود: آیا فکر مى کنید در اقلیت بودن شیعیان در کشورهاى سنى مذهب عامل مؤثرى بوده در اینکه آنها توجه بیشترى به موضوع مهدویت داشته باشند تا شیعیانى که در کشور خود در اکثریتاند.
- در این مورد مى توانیم بگوییم که در سه صورت توجه به مساله امام مهدى در کشورها بیشتر مى شود یکى زمانى است که شکستهاى نظامى ، اجتماعى و سیاسى براى کشورى اتفاق مى افتد، مثل بوسنى ، فلسطین و امثال اینها. زمانى که اسرائیل لبنان را گرفت و مردم تحتیک فشار شدید داخلى و خارجى قرار گرفتند این توجه بیشتر شد. یا در حالتهاى پیروزى غیر معمولى هم اتفاق مىافتد و مردم متوجه امام مهدى(ع) مىشوند و سؤالات مختلف در ذهنشان شکل مىگیرد. همان چیزى که الان در فلسطین مطرح است و کتاب یا حدیث از امام مهدى(ع) بسرعت در داخل فلسطین منتشر مىشود و همه مىخوانند و معتقدند به امام مهدى(ع). با اینکه بیشترشان سنىاند و اعتقاد دارند که هنوز حضرت متولد نشدهاند. مىخواهم بگویم که در اقلیتبودن تنها مطرح نیست; بلکه فشار و شکست نظامى و سیاسى و یا پیروزىهاى غیرمعمولى مثل پیروزى «انقلاباسلامى ایران» هم مىتواند عامل توجه بیشتر مردم به امام مهدى(ع) شود.
منبع:افتاب پنهان
امیرالمومنین علی علیهالسلام از پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه وآلهوسلم چنین نقل فرموده است: «انتظار فرج حضرت بقیةالله علیهالسلام برترین عبادت است.» امام چهارم حضرت زینالعابدین علیهالسلام نیز فرمود: «غیبت امام دوازدهم، طولانی میشود و مردم زمان غیبت او که معتقد به امامت و منتظر ظهور او باشند، برتر از مردم همه زمانها خواهند بود؛ زیرا خدای متعال از عقل و فهم و معرفت، به حدّی به آنان عطا کرده که زمان غیبت نزد آنان مانند زمان حضور امام (عج) است...»
ظهور
حضرت مهدی (عج) در پایان دوره غیبت طولانی، به فرمان خدای بزرگ ظهور میکند. روایاتی از یازده امام درباره ظهور امام زمان (عج) باقی مانده است و از این روایات معلوم میشود که حضرت به دستور خدا در مکه کنار کعبه ظهور میکند. پرچم، عمامه و پیراهن پیغمبر صلیالله علیه وآله وسلم را با خود دارد و فرشتگان او را یاری میکنند. آن حضرت، شمشیر به دست و سوار بر اسب تیزرو، با قاطعیت و اقتدار قیام میکند و از ستمگران انتقام میگیرد.
یاران مخصوص امام زمان (عج) 313 نفر هستند که در مکه با ایشان بیعت میکنند و پس از مدتی، همراه امام از مکه به مدینه میروند. آنها مردانی جنگجو، شجاع و با ایمان هستند. امام پس از جنگ در مدینه، به عراق و کوفه میرود. عیسی مسیح علیهالسلام از آسمان به زمین میآید و پشت سرامام نماز میخواند.
منبع:behroozraha.blogfa.com